mandag 26. desember 2016

ᚠᛟᚱᛋᛏᛟᚱ ᛞᛖᚱᛖ ᚺᚢᚨ ᛋᚢᛗ ᛋᛏᛟᚱ ᚺᛖᚱ‍?

De fleste som ser dette(om noen ser det i det hele tatt) lurer nok på hva som står i overskriften. Den skriften jeg brukte i overskriften er fellesgermanske runer og det står: "Forstår dere hva som står her?".
Jeg kan enkelt skrive med runer hvis jeg vil fordi jeg lasta ned en språkpakke som gjør at det kommer runer når jeg skriver isteden for romerske bokstaver. De runene jeg brukte er fellesgermanske runer(eldre futhark). Jeg kunne brukt skandinaviske runer(yngre futhark) fordi det er også mulig å skrive med dem på Windows, men de skandinaviske runene har færre bokstaver enn de fellesgermanske.

Her er navnet mitt skrevet med runer: ᛖᛁᛚᛁᚠ
Jeg bytta ut v'en i slutten av navnet mitt med f fordi det er ikke en egen bokstav i runealfabetet for v. Man må enten bruke f eller u. Navnet mitt uttales Eilif så da går det fint å skrive det med f.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du skrive en kommentar.